BOT i ai – skuteczne narzędzie automatyzacji sprzedaży

Sztuczna inteligencja AI i boty są już dostępne dla każdego biznesu niezależnie od wielkości. Sprawdź w jaki sposób wykorzystywać bota do automatyzacji i podniesienia skuteczności sprzedaży. ZOBACZ TERAZ

 

Właściciele małych i średnich firm nigdy dotąd nie mieli możliwości takie jakie mają duże firmy i międzynarodowe korporacje, aby wykorzystywać najnowsze narzędzia takiej jak np. chatboty do codziennej pracy. Chatboty mogą aktualnie być wykorzystywane do wykonywania zadań, za które pracodawcy musieli płacić swoim pracownikom.

Dla większości małych biznesów gdzie właściciele nie mieli budżetu na zatrudnianie nowych pracowników wykorzystanie botów stanowi wielką niedostępną dotąd szansę. Dokładnie to samo dotyczy wszystkich branż gdzie problemem dla firm jest rekrutacja i brak wykwalifikowanych kadr.

 

Jak wykorzystać chatboty w procesie sprzedaży ?

chat bot bydgoszcz

 

W tej chwili za pomocą botów możliwa jest automatyzacja procesu w każdej firmie, bez względu na jej wielkość, charakter działalności, branżę czy strukturę. Oczywiście w niektórych przypadkach możliwa będzie pełna automatyzacja, a w innych będzie można zautomatyzować wybrane etapy procesu obsługi klienta.

Najpopularniejsze wdrożenia to prezentacja oferty firmy, umawianie spotkań, sprawdzanie statusu zamówień oraz przyjmowanie zgłoszeń i informacji od petentów wraz ze wskazywaniem konkretnych rozwiązań.

 

Stwórz własnego bota

 

Wyznacz cele

Pierwszym krokiem jaki powinien zrobić każdy kto zadaje sobie pytanie jak wykorzystać boty w obsłudze klienta powinno być jasne określenie celów jakie ma spełniać określone wdrożenie. Należy przede wszystkim zadać sobie pytanie co chatboty mają  robić dla naszej firmy?

Bot jak bardzo dobry sprzedawca może zostać zaprogramowany do odpowiadania na podstawowe pytania produktowe w przypadku produktów personalizowanych lub prowadzenie bardziej złożonej konwersacji w przypadku produktów prostych. Wówczas pracownicy mogą domykać sprzedaże i podtrzymywać stałe relacje z klientami.

Chatbot może z powodzeniem prowadzić również harmonogram spotkań co równie dobrze sprawdzi się w  miejscach takich jak salon samochodowy, gabinety lekarskie, kosmetyczne, firmy prowadzące kursy i szkolenia oraz wszędzie tam gdzie należy umówić wizytę. W tym celu Bota można zintegrować z programem do zarządzania wizytami.

Bardzo pomocne będzie stworzenie listy pytań, które dobry sprzedawca zadaje nowemu klientowi w celu określenia jego potrzeb i wymagań. Te pytania pomogą w określeniu czy ta konkretna grupa klientów może być obsługiwana przez chat boty i co konkretnie można jej zaproponować.

Dobrze zaprojektowany bot powinien być programowany w kierunku prezentowania różnych rozwiązań w odpowiedzi na zapytanie.

 

Wykorzystaj siłę kontynuacji

 

Projektując plan interakcji i scenariusz treści dla bota warto uwzględnić w nim sekcje z komunikatami, które pozwolą na skuteczny follow up w kontaktach z klientami. Ta część wiadomości pozwoli Ci na podtrzymanie konwersacji i nawiązanie ponownego kontaktu w sytuacji kiedy nie otrzymasz pełnej odpowiedzi za pierwszym razem. Ludzie zwykle zapominają o tego rodzaju działaniach, a praca bota w tej sytuacji może znacząco zwiększyć pozyskiwanie nowych leadów.

Twój bot może nawiązywać ponowny kontakt w ustalonym przez Ciebie czasie. Może to być na przykład 24 godziny po pierwszej interakcji. To od Ciebie zależy jak proces będzie zaprojektowany.

 

 

Scenariusze konwersacji bota
.

Ten etap jest na pewno bardzo ważny z punktu widzenia poprawnego i skutecznego działania bota. To właśnie teraz zdecydujesz w jaki sposób będzie przebiegała konwersacja i według jakiej ścieżki ma działać bot. Przemyśl w jaki sposób przebiega rozmowa z klientami w Twojej firmie. Jakich skrótów i oznaczeń używacie, jakich synonimów używają klienci i w jaki sposób dobierane są produkty lub usługi.

Pamiętaj żeby używać języka naturalnego. Komunikaty powinny być krótkie i rzeczowe. Cała konstrukcja scenariusza powinna mieć sens i prowadzić do osiągnięcia wyznaczonego celu. Warto również zaprojektować konwersację dwustronną co pozwoli bardziej spersonalizować przekaz.

Ważne jest również przygotowanie jasnego komunikatu gdyby bot nie znalazł żadnej odpowiedzi na wiadomość przesłaną od klienta. Wówczas najlepiej wskazać numer telefonu gdzie pracownik będzie mógł udzielić wyczerpującej odpowiedzi.

 

Źródła pozyskiwania klientów

Twój chatbot może z powodzeniem prowadzić konwersację z klientami na wybranym przez Ciebie etapie. Może prezentować produkty, wskazywać właściwe usługi, zarządzać kontaktami lub umawiać wizyty. Jednak nie jest to w żadnym razie narzędzie dzięki któremu pozyskasz nowe leady. Boty same w sobie nie znajdą nowych klientów.

Należy pamiętać, że na dziś mogą być częścią większego systemu lub stanowić etap w obsłudze klienta lub zamówień. Niewątpliwie bardzo ważnym i mającym wpływ na poprawę efektywności i automatyzację sprzedaży. W niedalekiej przyszłości może okazać się, że boty będą bardzo ważnym elementem pracy każdej firmy. Dzięki nim klienci mają dostęp do wybranych informacji w trybie 24/7. Istotne jest również w tym wypadku, że dzięki tej technologii biznes może również ograniczyć koszty prowadzenia działalności.

 

 

 

 

 

Dowiedz się więcej i podziel się